Dit is een speciaal werkboekje PLUS die je in kunt zetten voor die leerling die hier enthousiast van wordt. De leerling moet een bepaald basisniveau hebben als het gaat om digitale vaardigheden, communicatie / presentatie en zelfstandigheid. Natuurlijk is een stukje begeleiding nog steeds belangrijk.
Voor dit werkboekje is een voorwaarde dat de directeur en/of de persoon die normaal gesproken verantwoordelijk is voor de schoolreisjes (contactpersoon) er achter staat en tijd heeft om de medewerking te verlenen. De leerling moet bij deze persoon terecht kunnen om vragen te stellen over budget en begroting; het is dan ook belangrijk dat de leerling deze cijfers kan krijgen. Daarnaast moet de leerling aan het eind van het werkboekje een presentatie geven aan deze contactpersoon. In één van de laatste opdrachten wordt gevraagd of het schoolreisje ook echt uitgevoerd gaat worden met de redenen waarom wel of niet. Mocht het vanaf het begin duidelijk zijn dat de kans dat het schoolreisje wordt uitgevoerd nihil is, communiceer dit dan goed naar de leerling en pas eventueel iets aan de laatste opdrachten aan. Omdat de leerling echt goed binnen budget moet blijven en ook moet nadenken over afstand en vervoer, is het echter het mooiste als de contactpersoon / school open staat voor de mogelijkheid dat het uitgewerkte schoolreisje ook daadwerkelijk uitgevoerd zal worden over 1 of 2 jaar.
Hoewel er dus een bepaald basisniveau nodig is van het kunnen opzoeken op internet, een telefoontje kunnen plegen en een basispresentatie kunnen geven, zal je leerling in dit werkboekje plus verschillende (nieuwe) vaardigheden oefenen en/of leren. De doelen:
- Ik kan informatie vinden, analyseren, (begrijpelijk) weergeven op een overzichtelijke manier en aan de hand daarvan conclusies trekken en deze delen
- Ik kan een onderzoekje opzetten en uitvoeren
- Ik kan rekening houden met de mening en voorkeuren van anderen
- Ik kan flexibel zijn en mijn idee loslaten als blijkt dat dit praktisch niet mogelijk is (te duur) of als blijkt dat de meeste klasgenoten een andere mening hebben
- Ik kan omgaan met kritiek en feedback en daar iets mee doen
- Ik kan doorzetten als blijkt dat ik iets nog eens opnieuw moet doen (bv. bepaalde opdrachten)
- Ik kan een presentatie maken en geven aan medeleerlingen en aan een volwassene
- Ik kan een goede onderbouwing geven van de uiteindelijke keus die ik heb gemaakt
- Ik kan mijn talent inzetten bij het creëren van iets nieuws over een schoolreisje
Bestel 1 boekje per school en gebruik de Word-versie of PDF-versie.